DE DUIMTECHNIEK BIJ HOGE NOTEN

Veel amateurs hebben problemen met het spelen van hoge noten. Dat is eenvoudig te verhelpen door jezelf een aantal technieken eigen te maken. Yvonne Miller Nixon schreef hierover: Wat betreft de duimtechniek van de linker duim heb ik jarenlang geworsteld, totdat ik ontdekte dat ik met een paar slechte gewoonten moest breken. Hier is wat ik geleerd heb.

1. De linker duim zou helemaal geen druk moeten uitoefenen op de blokfluit. In feite kun je de hoge noten spelen door de luchtstroom 'te breken' door de duim dichtbij of maar net op het duimgat te zetten. Probeer het! Met andere woorden, de linker duim zou onder alle omstandigheden volledig ontspannen moeten zijn en de blokfluit maar net moeten aanraken. Op deze manier zou er bij het duimgat van de blokfluit ook geen inkeping mogen ontstaan. Inderdaad, al de blokfluiten uit mijn 'beginners-en-iets-meer-gevorderd'-tijd, inclusief de plastic fluiten, hebben inkepingen! Mijn meer recente blokfluiten hebben die inkeping niet meer, sinds ik heb geleerd om (in de meeste gevallen) met een ontspannen duim te spelen.
Ook is het beter om de duimnagel zeer kort te houden, dus zonder of slechts met een heel kort 'licht randje'. Ik heb gemerkt dat zelfs een klein randje mijn hoge noten verknoeit, zelfs wanneer ik op de ontspannen manier speel. In feite moeten alle vingers (behalve de rechter duim) ontspannen aanvoelen. Het helpt me wanneer ik me voorstel dat al mijn vingers erg lui zijn en nauwelijks genoeg energie hebben om te bewegen. Het klinkt misschien als de omgekeerde wereld, maar ik merk dat ik op deze manier sneller en met een groter gemak kan spelen.
Na het spelen controleer ik altijd de toppen van mijn vingers om te zien of er afdrukken van de gaten in staan, zodat ik weet of ik met teveel spanning heb gespeeld.

2. Er bestaat geen exacte plaats waar de linker duim op het duimgat geplaatst moet worden. De linker duim moet vrij zijn om de toon af te stemmen en dat is afhankelijk van elke noot. En nogmaals, als de duim ontspannen is, is dit afstemmen gemakkelijk.
Houd de vingers van je linker hand gebogen, zodat de linker wijsvinger en de duim een C vormen, alsof er een balletje doorheen moet. Dan staat je duim in de juiste stand.

3. De belangrijkste techniek bij het spelen van hoge noten, speciaal de lastige hoge f is: ademsteun. Het is noodzakelijk bij deze (en andere) hoge noten om er zeker van te zijn dat je diep adem haalt die laag zit. Als je dit op de juiste manier doet, dan voel je ruimte en spanning in je onderlichaam, zijden en zelfs in je rug. Als ook de wangen en bovenlip ontspannen worden gehouden, dan zul je ook in deze gebieden de luchtdruk voelen, maar let op dat er hierdoor geen lucht bij je lippen weglekt, omdat dit ook verhindert dat je de hoge noten goed kunt spelen.
Voor mijzelf is dit de enige manier waarop ik deze noten kan spelen en het is niet echt nodig daarvoor veel harder te blazen dan dat ik voor de lagere noten zou moeten doen. Ze kunnen veel zachter worden gespeeld dan veel mensen denken. Als ik merk dat ik problemen heb met deze noten dan is dat in 99% van de gevallen doordat ik niet de juiste lage ademsteun gebruik. Walter van Hauwe heeft een boek geschreven (The Modern Recorder Player) waarin een uitstekende beschrijving wordt gegeven van een juiste ademsteun.

Nog enkele opmerkingen van anderen over dit onderwerp:
Voor mij is het voor eens en voor altijd bewezen dat ademsteun een duidelijk verschil maakt. Om een voorbeeld te geven: als ik een goede ademsteun heb is het voldoende om met de duim te rollen, terwijl als ik dezelfde noot speel als ik bijna door mijn voorraad lucht heen ben dan heb ik mijn nagel nodig. Dit is waarschijnlijk de reden waarom beginners problemen hebben met hoge noten - zij hebben nog niet geleerd hoe zij hun adem kunnen beïnvloeden.